GM en Ford overwegen faillissement

De Amerikaanse autofabrikanten General Motors , Ford en Chrysler zitten in zeer zwaar weer. Van de 3 genoemde autobedrijven is General Motors misschien wel het hardste getroffen door de combinatie van hoge brandstofprijzen afgelopen zomer en de daarop volgende kredietcrisis waardoor het voor veel mensen onmogelijk is geworden een nieuwe auto te kopen. Deze week gingen de CEO’s van de “Big three” naar Washington om hun plannen te presenteren aan het Congres. General Motors liet weten dat als zij geen kapitaalinjectie krijgen het nog voor de kerst gedaan is met het Amerikaanse autobedrijf.

Aanleiding
De autobedrijven in de Verenigde Staten hadden lange tijd vrij spel en konden hun pick-up trucks en SUV’s uitrusten met een grote V8 motor van minstens 5,2 liter. Tot voor kort ging dit goed en vonden de SUV’s gretig aftrek bij de Amerikaanse consument. Door de explosief gestegen brandstofprijzen van afgelopen zomer kwam daar einde aan toen de olieprijs piekte op een niveau van 148 dollar.

In september kwam het ware gezicht van de kredietcrisis naar boven en zagen de “Big three” hun verkopen kelderen. GM, Ford en Chrysler zitten nu opgescheept met grote voorraden onzuinige auto’s zoals de GMC Yukon XL en de Ford F-250, beiden uitgerust met een niet al te zuinige motor. Het Japanse Toyota ontspringt de dans door tijdig in te stappen met zuinigere modellen zoals de Toyota Prius.

Oplossing
De drie grootste autobedrijven van de Verenigde Staten zeggen in totaal 34 miljard dollar nodig te hebben om te kunnen overleven. General Motors , Ford en Chrysler presenteerden plannen om in de toekomst meer duurzame en zuinigere auto’s te gaan ontwikkelen en produceren. In totaal vraagt General Motors om 18 miljard dollar steun en Chrysler en Ford respectievelijk 7 en 9 miljard dollar.

Ford heeft al aangegeven het Zweedse merk Volvo te willen verkopen en op die manier niet afhankelijk te zijn van het noodkrediet. General Motors wil af van het Zweedse merk Saab en verder gaf het concern aan de merken Saturn, Hummer en Pontiac af.

GM, Ford en Chrysler zeggen dat het helpen van de auto-industrie cruciaal is voor de Amerikaanse economie die toch al zwaar onder druk staat. Veel Amerikanen zijn niet blij met de steunaanvraag van de autobedrijven aangezien zij zelf verantwoordelijk zijn voor de hele malaise door niet op tijd in te springen in een veranderende markt.

Faillissement
General Motors en Chrysler overwegen faillissement aan te vragen. Volgens de beide Amerikaanse automakers zou dit de oplossing zijn om de schade zo beperkt mogelijk te houden en een nieuwe start te maken. Met een gepland faillissement kunnen beide bedrijven in overleg met schuldeisers, banken en medewerkers een gedwongen verkoop van gezonde onderdelen zoals het merk Opel voorkomen worden.

Indien de “Big Three” ten onder gaan heeft dit desatreuze gevolgen voor de Amerikaanse economie. Niet alleen werknemers bij deze autobedrijven zijn dan de dupe, ook de toeleveranciers van de autobedrijven gaan dan ten onder. Gevolg hiervan is dat meer als 1 miljoen mensen hun baan verliezen.