GM lijkt terug aan de top

General Motors (GM) is hard op weg om Toyota weer van de troon te stoten als grootste autoconcern ter wereld. Waar de verkopen bij de Amerikanen stijgen, dalen die juist bij de Japanners. GM verraste analisten met hun recente kwartaalcijfers, die onder meer gestuwd werden door agressief te snijden in de kosten bij de Europese activiteiten.

Grootste autoproducent

GM wist in het eerste halfjaar 4,85 miljoen auto’s te verkopen, een stijging op jaarbasis van 3,9%. Daarmee hijgen de Amerikanen Toyota inmiddels in de nek. De Japanners zag de verkopen dalen met 1,2% tot 4,91 miljoen stuks, maar zijn daarmee nog wel de grootste autoproducent ter wereld.

Op kwartaalbasis heeft GM Toyota echter al ingehaald. Over het afgelopen kwartaal verkocht GM namelijk 2,49 miljoen auto’s, terwijl Toyota niet verder kwam dan 2,48 miljoen. Op de derde plaats staat Volkswagen met 2,39 miljoen auto’s.

Kwartaalcijfers

Het afgelopen kwartaal zag GM de omzet stijgen met 4% tot 39,1 miljard dollar. De netto-inkomsten daalden in het tweede kwartaal op jaarbasis van 1,5 tot 1,2 miljard dollar, wat te wijten was aan hogere kosten bij een aantal modellen en verliezen in Azië.

Exclusief eenmalige posten rapporteerde GM een winst per aandeel van 84 dollarcent, wat 9 dollarcent boven de gemiddelde analistenverwachting uitkwam.

Europa zwakke schakel

De winst werd vooral gestuwd door een flinke kostenverlaging in Europa, waardoor de verliezen in deze regio werden beperkt. Er werd voor 400 miljoen dollar bespaard. Zodoende rapporteerde GM Europe een operationeel verlies van 110 miljoen dollar. Over heel 2012 leed GM Europe nog een verlies van 1,8 miljard dollar.

In Europa daalden de autoverkopen over het eerste halfjaar tot een 20-jaars dieptepunt en GM verwacht dat de marktomstandigheden zeer uitdagend blijven. Mede daarom wordt de agressieve kostenbesparingsstrategie in de komende periode doorgezet.

Juist de Europese divisie van GM was bij beleggers in het vizier gekomen sinds de autoproducent eind 2010 faillissement aanvroeg en daarop voor 49,5 miljard dollar werd gered door de Amerikaanse overheid. De Europese divisie, waaronder ook Opel valt, maakt al 13 jaar achter elkaar verlies.

Nog lang niet break-even

De Amerikaanse overheid is momenteel bezig om zijn belang in GM terug te brengen. Amerikaanse belastingbetalers ontvingen een belang van 61% in GM voor de redding.

Vanaf november 2010, toen GM weer naar de beurs ging voor 33 dollar per aandeel, heeft de Amerikaanse overheid zijn belang in 2010 geleidelijk afgebouwd. Inmiddels bedraagt het belang nog 33%.

De koers van GM is mede door de goede kwartaalcijfers sinds begin dit jaar opgelopen met 25% en dus positief voor de Amerikaanse overheid. Maar de Amerikaanse autoriteiten waarschuwen dat GM-aandelen bijna moeten verdriedubbelen, tot 95,51 dollar per aandeel, wil de overheid break-even draaien. Analisten verwachten niet dat dit snel zal gaan gebeuren, wat dus tot gevolg heeft dat de Amerikaanse belastingbetaler opdraait voor de kosten van GM’s redding.