Morningstar houdt GM op aanbevolen lijst

General Motors (GM) behoort al enige tijd voor Morningstar tot de lijst met aanbevolen aandelen. Nu de Amerikaanse autofabrikant niet langer meer afhankelijk is van staatssteun, kan gekeken worden welke potentie het aandeel heeft op de langere termijn. Volgens de analisten is het aandeel vooral aantrekkelijk vanwege de winstpotentie wanneer de automarkt weer aantrekt.

Sinds afgelopen dinsdag is GM niet langer in het bezit van de Amerikaanse overheid. GM kwam in 2008 in de problemen, waarna president Obama besloot om de Amerikaanse autofabrikant te redden door 50 miljard dollar te investeren en van de beurs te halen. In 2010 ging GM weer naar de beurs en met de recente verkoop heeft de Amerikaanse staat 39 miljard dollar terugverdiend.

Veranderingen

GM ondergaat ondertussen de nodige veranderingen. Zo komt de focus in Europa geheel op het mer Opel te liggen en wordt Chevrolet in deze regio van de markt gehaald. Wereldwijd blijft Chevrolet echter wel het belangrijkste merk voor GM met 5 miljoen verkochte auto’s per jaar.

Verder verkoopt GM zijn resterende belang in Ally Financial, wat circa 900 miljoen dollar oplevert. Darnaast is het belang van 7% in PSA van de hand gedaan, wat 360 miljoen dollar oplevert. Beide verkopen passen volgens Morningstar in het beleid om de toekomst vooral op het eigen bedrijf te focussen.

Daarnaast zal er op 15 januari 2014 een bestuurswissel plaatsvinden, waarbij Dan Akerson wordt opgevolgd door Mary Barra. Morningstar vindt Barra, momenteel nog hoofd productontwikkeling bij GM, geen verrassing en een goede keuze.

GM op aanbevolen lijst

Morningstar heeft GM op zijn lijst van aanbevolen aandelen staan omdat de huidige auto’s van de autofabrikant de beste kwaliteit en ontwerp hebben sinds decennia. Volgens de analisten beschikt GM over een concurrerend modellengamma in diverse marktsegmenten.

Daarnaast wijst Morningstar erop dat de kostenbasis van GM veel lager is als in het verleden het geval was. De meest kritieke kostenbesparingsmaatregel was volgens de analisten het opzetten van een zogenaamde ‘voluntary employees beneficiary association’, om zo de kosten voor de gezondheidszorg van gepensioneerde werknemers te regelen.

Op deze manier bespaart GM op jaarbasis 3 miljard dollar, een kostenpost die voorheen zwaar op de cijfers drukte. Andere concessies met de vakbond United Auto Workers en het sluiten van fabrieken hebben ervoor gezorgd dat het break-even punt van GM North America fors is verlaagd. Er hoeven nu nog maar 10,5 miljoen auto’s verkocht te worden.

Al met al is Morningstar van mening dat GM een ware geldmachine is wanneer de vraag naar auto’s aantrekt. De winstpotentie is daarbij volgens de analisten door een gezonde Noord-Amerikaanse divisie uitstekend, terwijl de focus nu nog maar op 4 in plaats van 8 merken hoeft te zijn.