Facebook betaalt 16 mrd voor Whatsapp

Facebook betaalt 19 miljard dollar voor de overname van Whatsapp, een cross-platform mobiele berichtenapp waarmee je berichten kunt uitwisselen zonder dat je hoeft te betalen voor sms-berichten. 12 miljard wordt in aandelen Facebook betaald. Daarnaast krijgen de eigenaars en werknemers van Whatsapp nog eens 4 miljard in cash en 3 miljard in aandelenopties.

'Overname WhatsApp lijkt vooral strategische zet Facebook '

Whatsapp is een populaire berichtendienst, waarvan wereldwijd zo’n 450 miljoen mensen gebruik maken, vele onder hen in snel groeiende economieën als India, Brazilië en Mexico. Whatsapp is een betalende applicatie. Wie 0,99 dollar neertelt kan een jaar lang berichten versturen. In China kreeg Whatsapp nooit voet aan de grond. Daar heeft concurrent WeChat (Weixin in het Mandarijns) een dominerend marktaandeel, met 272 miljoen gebruikers. China is ‘s werelds belangrijkste telecommarkt.

Zuckerberg: hierom kopen we WhatsApp

Groei

Chat apps als WhatsApp nemen in snelvaart het sms-verkeer van mobiele telecomoperatoren over. Dat is slecht nieuws want sms-verkeer - dat deze laatsten bijna niets kost - is traditioneel de cashkoe van de grote telecomspelers. Uit cijfers van mediaconsultant Informa blijkt dat de technologie - die amper vijf jaar geleden niet eens bestond - een potentiële bedreiging voor Facebooks socialemediadominantie was geworden.

Geen voorkeur voor reclames

 Jan Koum, oprichter Whatsapp
Jan Koum, oprichter Whatsapp
Brian Acton, een van de oprichters van Whatsapp greep in 2009, nadat hij 11 jaar voor Yahoo! ! had gewerkt,naast jobs bij Twitter en Facebook . Samen met Jan Koum, een Oekraïener die ooit van voedselbonnen leefde, richtten ze Whatsapp op, dat ze nu voor 19 miljard dollar verkopen aan het bedrijf dat hen ooit niet goed genoeg vond. Geschat wordt dat Acton 20% van de aandelen had en Koum 45%. Koum maakte er nooit een geheim van dat hij niet uit was op een lucratief zakenmodel. 'We zien monetisering als iets dat nog vijf tot tien jaar veraf is,' zei hij amper drie maand geleden in de Wall Street Journal. Whatsapp heeft ook een manifesto dat advertenties uitsluit:

'We zijn daar fier op. Wie houdt van advertenties? We worden voortdurend bestookt met reclame en wij vinden dat smartphones daar niet het juiste medium voor zijn.'

In een post op zijn Facebookpagina meldt CEO Mark Zuckerberg dat Whatsapp ook na de overname een onafhankelijke koers blijft varen.

Bron: Express.be