Deadline nadert voor GM

Afgelopen vrijdag viel in The Wall Street Journal te lezen dat de Amerikaanse autoproducent General Motors wederom bij de Amerikaanse regering heeft aangeklopt. Het concern heeft volgens de krant de overheid tweede alternatieven aangeboden om de deadline te halen. Analisten blijven bijzonder somber over het aandeel en is dan ook de minst geliefde automobielproducent.

Deadline
Op 17 februari zullen verscheidene Amerikaanse automobielproducenten, waaronder General Motors , een herstructureringsplan moeten presenteren dat aantoont dat het concern levensvatbaar is. General Motors heeft vrijdag bij de Amerikaanse overheid twee kostbare opties voorgelegd: of de overheid pompt nog enkele miljarden dollars extra in het noodlijdende concern, of het voorziet financiële steun bij de aanvraag van faillissement door General Motors .

Volgens de Wall Street Journal zorgen deze twee opties ervoor dat de regering Obama in een lastig parket zit. Wanneer de regering zou weigeren om meer geld in het concern te steken bovenop de 13,4 miljard dollar die er reeds in is gepompt, bestaat er het risico dat Amerika een industrieel icoon zou verliezen doordat het bankroet is.

Analisten stellen dat de beste keuze voor GM zou zijn om het bedrijf failliet te laten gaan en vervolgens een doorstart te realiseren. Op deze manier zou het concern op een eenvoudige manier van haar personeel kunnen komen waarmee het de kosten verder kan drukken. Het zou echter vanuit politiek oogpunt onacceptabel zijn om tijdens een recessie die al miljoenen banen heeft gekost een dergelijk actie door te voeren.

GM kondigde recent al aan dit jaar wereldwijd 10.000 van de in totaal 73.000 vaste aanstellingen te schrappen.

Overleven
Volgens de Treasury Department zou General Motors nog eens 5 miljard dollar nodig hebben op het huidige kwartaal te overleven. Het ophalen van nog meer geld zou één van de hoofdpunten zijn in het herstructureringsplan van GM dat het aanstaande dinsdag moet inleveren. In het plan zou naar voren moeten komen hoe GM zelfstandig verder kan gaan en op welke manier het gaat concurreren met buitenlandse fabrikanten.

Marktvorsers gaan er echter vanuit dat het onwaarschijnlijk is dat GM binnen de gestelde deadline een plan op tafel zal hebben. Onderhandelingen tussen GM’s vakbonden hebben nog niet geleid tot afspraken tot het doen van concrete concessies op het gebied van loon. Verwacht wordt dat GM toestemming zal vragen om de deadline van 31 maart te verlengen om zodoende herstructureringsacties in enkele maanden te complementeren.

Rode lantaarn
De consensus van General Motors is bijzonder slecht. Geen van de analisten heeft een koopadvies uitstaan, waar er 6 houd- en 14 verkoopadviezen zijn afgegeven. Hierdoor is het het minst favoriete aandeel binnen de automobielproducentensector.