K/w Air France-KLM omlaag

Air-France Air France-KLM noteert op het moment van schrijven met een forward pe van 6.65. Dit is ruim de helft van Air-France Air France-KLM 's belangrijkste concurrenten het Engelse British Airways en het Deutsche Lufthansa . Air France-KLM - Air France-KLM heeft over het tweede kwartaal van het boekjaar 2007/08 een operationele winst gerealiseerd van 725 miljoen euro, een stijging van 27,6 procent ten opzichte van de 568 miljoen Euro in de vergelijkbare periode vorig jaar. Analisten rekenden gemiddeld op een operationele winst van 688 miljoen euro.

De nettowinst liep op van 374 miljoen Euro naar 736 miljoen euro, terwijl de omzet met 5,8 procent steeg tot 6.489 miljoen euro. Ook met deze cijfers verslaat het bedrijf de analistenverwachtingen. De luchtvaartmaatschappij herhaalt de eerder uitgesproken verwachtingen. Air France-KLM - Air France-KLM gaat er nog altijd vanuit dat de operationele winst in 2007/08 verder zal oplopen.

Vooral bij het passagiersvervoer presteerde Air France-KLM - Air France-KLM goed in het afgelopen kwartaal. Bij de passagiersdivisie steeg het bedrijfsresultaat in het afgelopen kwartaal met 28,3 procent tot 648 miljoen euro. En financieel-directeur Philippe Calavia is optimistisch over de toekomstige resultaten van de divisie. 'We zien dat de vraag wereldwijd blijft toenemen'.

Veel minder goed ging het bij de vrachtdivisie. Hier verdubbelde het operationele verlies van 6 miljoen Euro naar 12 miljoen euro. Air France-KLM - Air France-KLM spreekt van aanhoudende moeilijke omstandigheden in het vrachtvervoer. Bij de divisie Onderhoud verdrievoudigde de operationele winst tot 35 miljoen euro.

Volgens Calavia heeft de zwakke dollar per saldo een positief effect op de resultaten van het luchtvaartbedrijf. Air France-KLM - Air France-KLM betaalt de brandstofrekening immers in dollars, en ook de leaserekening wordt in deze valuta betaald. Wel staan de resultaten in de Verenigde Staten onder druk door de zwakke dollar. Calavia laat verder weten dat de mondiale problemen op de kredietmarkt geen invloed hebben op de resultaten van de onderneming.

Consolidatie

In de Europese luchtvaartsector wordt een grote consolidatieronde verwacht. Air France-KLM - Air France-KLM heeft er geen geheim van gemaakt een rol te willen spelen in dit consolidatieproces. Concrete overnamekandidaten zijn het Italiaanse Alitalia en het Spaanse Iberia. 'We zullen er alles aan doen om een van deze twee partijen over te nemen', stelt Air France-KLM -CEO Peter Hartman tegenover Belegger.nl.

Air France-KLM - Air France-KLM heeft ook in het consolidatieproces geen last van de kredietcrisis, meent Hartman. Volgens de bestuurder hoeft het bedrijf niet bij banken aan te kloppen om een overname te kunnen financieren.

Volgens financieel bestuurder Calavia hakt de Italiaanse overheid binnen een paar weken knopen door wat betreft Alitalia. 'Ondertussen verkennen wij de mogelijkheden.' De Italiaanse regering probeert al maanden een belang van 49,9 procent in het financieel zwakke Alitalia te verkopen, maar tot dusver konden geïnteresseerde partijen niet aan de door Rome gestelde voorwaarden voldoen.

Verder werd donderdag duidelijk dat Air France-KLM - Air France-KLM zijn beursnotering in New York schrapt, wegens de zeer beperkte handelsvolumes.