Air France-KLM kan snel opstijgen

De aardbeving in Japan zal slechts een beperkte impact hebben op de resultaten van luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM - Air France-KLM , zo stellen de analisten van Citigroup . Hun collega’s bij Deutsche Bank hebben echter recent het koersdoel voor de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij wel neerwaarts bijgesteld, maar desondanks verwachten analisten wel een stijging van de koers in de komende periode.

Door onze redactie

Beperkte impact
Volgens de analisten van de Amerikaanse zakenbank Citigroup zal de luchtvaartsector slechts in beperkte mate de gevolgen ondervinden van de natuurramp in Japan. De analisten wijzen erop dat de aardbeving in Kobe in 1995 ook geen duidelijke impact had op de vervoers- en winstcijfers van Europese luchtvaartmaatschappijen. Binnen Europa zijn Finnair en Alitalia volgens de analisten het meest aan Japan blootgesteld, terwijl ook Air France-KLM - Air France-KLM door zijn belang van 25% in Alitalia ook een relatief grote blootstelling ondervindt.

Volgens de analisten zullen de indirecte gevolgen, zoals impact op de wereldwijde economische groei, brandstofprijzen en een mogelijke waarschuwing van capaciteit, groter zijn dan de directe gevolgen. De analisten van Citigroup hanteren voor Air France-KLM - Air France-KLM een ‘buy-advies’ met daarbij een koersdoel van 18 euro.

Koersdoel verlaagd
Vanwege de recent gestegen olieprijs hebben de analisten van Deutsche Bank op 15 maart besloten hun koersdoel voor Air France-KLM - Air France-KLM te verlaagd van 17,30 euro naar 15,70 euro. Daarnaast wijzen zij er tegelijkertijd op dat de dollar is verzwakt en luchtvaartmaatschappijen beter in staat zijn de hogere brandstofprijzen door te berekenen. Mede daarom blijven zij positief over de sector vanwege een sterke onderliggende vraag. De analisten verwachten dat het herstel dit jaar zal doorzetten en blijven dan ook bij hun ‘buy-advies’ voor Air France-KLM - Air France-KLM .

Voor zowel IAG als Lufthansa hebben de analisten eveneens een ‘buy-advies’ uitstaan, terwijl de koersdoelen zijn vastgesteld op respectievelijk 3,90 euro en 24 euro.

Consensus
Voor het aandeel staan momenteel 19 koop-, 5 houd- en 2 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus zeer positief is. Wordt er gekeken naar adviezen die de afgelopen weken zijn afgegeven wordt duidelijk dat analisten voorzichtiger zijn geworden over het aandeel.

Door de koersdoelverlaging van Deutsche Bank bedraagt het gemiddeld koersdoel nu 16,21 euro, wat een verwacht rendement oplevert van ruim 48%. Gemiddeld zien analisten dus nog een behoorlijk opwaarts potentieel voor de koers. Koersdoelen die de afgelopen weken zijn afgegeven liggen echter onder het gemiddelde en tonen daarmee aan dat analisten recent een kleinere koersstijging zijn gaan zien. Desondanks verwachten deze analisten ook altijd nog een verwacht rendement van ten minste 29%.

Het relatief hoge verwacht rendement is het gevolg van de recente koersdaling van het aandeel. De stijgende olieprijzen zorgen ervoor dat brandstof duurder wordt en daardoor Air France-KLM - Air France-KLM meer kosten maakt. Aangezien het deze kosten niet direct kan doorberekenen aan zijn klanten slinkt hierdoor de winstmarge. De ramp in Japan heeft daarnaast voor de nodige onrust gezorgd op de beurzen wereldwijd en daar wist Air France-KLM - Air France-KLM ook niet aan te ontkomen. Gezien het feit dat vele analisten vasthouden aan hun koopadvies tezamen met de gedaalde koers kan er daarom gesproken worden van een goed instapmoment voor beleggers die uit gaan van een herstel in de komende periode.