Elektrische voertuigen en Tesla

De financiële markten hebben zich gerealiseerd dat elektrische voertuigen (EV's) mainstream worden, en waarschijnlijk veel eerder dan ze denken.

Door Randeep Somel, Associate Portfolio Manager van het Equity Team van M&G Investments
Randeep somel
Randeep Somel

Veertien landen hebben een volledig verbod op voertuigen met verbrandingsmotoren aangekondigd. Onder andere Frankrijk heeft een verbod aangekondigd tegen 2024, het Verenigd Koninkrijk tegen 2035 en Nederland tegen 2030. En er wordt al nagedacht over het vervroegen van een dergelijk verbod. Elektrische voertuigen zijn de minst vervuilende manier van wegvervoer en de meest waarschijnlijke technologie voor de toekomst, in tegenstelling tot hybride voertuigen en voertuigen op waterstof.

Tesla

Tesla voiture

Deze acties bevorderen de groei van elektrische voertuigen. Met Tesla komt dit het beste tot uiting in, de enige autofabrikant die zich alleen op EV's richt. Onlangs heeft het bedrijf Toyota in termen van marktkapitalisatie ingehaald, wat het potentieel van elektrische auto's ten opzichte van voertuigen met een verbrandingsmotor weerspiegelt.

Tesla kampte eerder met problemen bij het opvoeren van de productie en ook met cashflowproblemen naarmate het bedrijf zich uitbreidde. De omslag kwam er toen Tesla zijn enorme productieachterstand ingelopen had – die problemen lijken nu achter de rug te zijn. Dit betekent ook dat het bedrijf een positieve cashflow genereert, terwijl het eerst een beroep moest blijven doen op de financiële markten om de activiteiten te helpen financieren.

Qua elektrische voertuigen liggen de bekende automerken liggen nog steeds achter op Tesla, maar ze proberen hun aanbod te verbeteren. In een recente verklaring kondigde de VW-groep aan dat ze de uitgaven voor EV's met nog eens 36% zou verhogen, tot maar liefst 60 miljard euro, over een periode van vijf jaar (wereldwijd geven alleen Amazon en Alphabet/Alphabet nu meer uit aan R&D dan de VW-groep). De autosector heeft geen verleden van hoge winstpercentages. In feite zijn er te veel fabrikanten waardoor de industrie zeer competitief is. Tesla staat vandaag alleen met zijn competentie op het gebied van EV's, maar de andere fabrikanten geven enorme bedragen uit om hun achterstand in te halen.

Tesla wordt ook vandaag gezien als een nichemerk, maar wil nog steeds een massaproducent worden. Nichemerken als Ferrari en Porsche krijgen een hoge waardering, massaproducenten als Ford en VW niet. De waardering van Tesla zal sterk afhangen van hoe snel de gevestigde autobedrijven de achterstand op het vlak van EV's kunnen inhalen.

De traditionele autofabrikanten besteedden weinig aandacht aan EV's en er was marktverstoorder nodig om hen de weg te wijzen. Deze marktverstoorder, Tesla, wordt nu beloond met de grootste marktkapitalisatie van de sector. Het ontwikkelt nu ook jeeps en vrachtwagens, maar er blijven nog veel markten over om te verstoren.