Supermarktomzet 2 procent hoger

De Nederlandse supermarkten hebben in de eerste zes maanden van het jaar 2 procent meer omzet behaald, in totaal 15,9 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK die donderdag zijn gepubliceerd. In de maand juni groeide de omzet met 2,6 procent naar 3,18 miljard euro. In de maand mei bleven de inkomsten op jaarbasis nog gelijk, in maart en april was er een groei van 1,6 procent, in januari en februari kwam er 2,8 procent meer geld in het laatje.

Mensen gingen in juni minder vaak naar de supermarkt, maar als ze gingen, gaven ze per keer wel meer uit. Het gemiddelde bedrag op de kassabon nam dan ook toe van 22,11 euro in juni vorig jaar tot 22,76 euro afgelopen maand. Het was voor het eerst dit jaar dat mensen minder vaak de supermarkt binnenliepen.

GfK verwacht dat de supermarktomzet over heel dit jaar 2,5 procent hoger uitkomt dan die van vorig jaar. ''Mede door de stijging van de prijzen zal de omzet per kassabon in het tweede halfjaar verder toenemen'', aldus GfK.

Action
Supermarkten en drogisterijen in Nederland ondervinden steeds meer concurrentie van de 'winkel van Sinkel', Action, aldus het onderzoeksbureau.

Action telt volgens GfK inmiddels 256 winkels in Nederland en daar komen in rap tempo filialen bij. Bij een op de drie huishoudens heeft volgens GfK in het afgelopen jaar iets bij Action uit het supermarktassortiment gekocht. ''Gemiddeld bezochten ze Action 6,3 keer.'' Per bezoek ging er 9,42 euro naar zaken die ook in de supermarkt te koop zijn.

ANP