Hogere prijs en volumes stuwen omzet Unilever

Unilever , bekend van merken als Becel, Knorr en Ola, heeft de omzet in het eerste halfjaar zien toenemen door hogere prijzen te rekenen voor zijn producten. Maar het bedrijf meldde donderdag bij de publicatie van de halfjaarcijfers dat dit niet ten koste is gegaan van de verkopen, die stegen ook.

De omzet van Unilever kwam uit op 22,8 miljard euro, 4,1 procent meer dan in de eerste zes maanden van 2010. Analisten rekenden gemiddeld op inkomsten van 23,6 miljard euro.


Onderliggend
De onderliggende omzetgroei -de groei van de omzet opgeschoond van wisselkoerseffecten en overnames- kwam uit op 5,7 procent. Er was gerekend op een groei van 5,6 procent.

In het tweede kwartaal kwam de onderliggende omzetgroei uit op 7,1 procent. In het eerste kwartaal was er een groei van 4,3 procent.

De operationele winst kwam uit op 3,3 miljard euro, 8 procent meer dan in de eerste 6 maanden van 2010. De nettowinst steeg met 9 procent to 2,4 miljard euro.

CEO Polman: Unilever verslaat de markt

Grondstoffen
Topman Paul Polman sprak in het persbericht van ''bemoedigende vooruitgang''. ''Volumes waren robuust en in lijn met de markt, ondanks het feit dat prijzen werden verhoogd.'' Net als menig ander fabrikant kampt Unilever met hogere kosten voor grondstoffen.

Idealiter wil een bedrijf die doorberekenen aan zijn klanten, maar door de onzekerheid van de economie kan dat niet overal. Bovendien kunnen hogere prijzen de verkopen in de weg zitten.

Opkomende markten
Unilever wist met name in de opkomende markten zowel volumegroei te realiseren als de prijzen te verhogen. In West-Europa, waar de consument nog steeds terughoudend is, stegen de prijzen ook. De verkopen waren nagenoeg vlak.

Aandeelhouders kunnen een kwartaaldividend tegemoet zien van 0,225 euro per aandeel.

ANP