Canadian Pacific stemt ermee in Kansas City Southern te kopen voor $ 29 miljard

Grootste overname ooit voor Canadian Pacific

  • Spoorweggroep Canadian Pacific is overeengekomen Kansas City Southern te kopen voor $ 28,9 miljard inclusief schulden in de grootste overnameovereenkomst van dit jaar.
  • De transactie, die voor het eerst werd gemeld door de FT, is de grootste in de geschiedenis van CP en zal ervoor zorgen dat de kleinste van de zeven spoorwegexploitanten van klasse 1 die een aanzienlijk deel van de vrachtactiviteiten in de VS domineren, overneemt.
  • Het markeert de laatste poging om een ??structuur tussen de grote spoorwegen in de VS en Canada op te schudden die ongewijzigd is sinds CSX en Norfolk Southern - de twee grote operators in het oosten van de VS - Conrail overnamen en het onder elkaar verdeelden in 1999.
  • Keith Creel, CEO van CP, zei: 'Dit zal de eerste spoorlijn tussen de VS en Mexico en Canada creëren.??[en combineer de] twee best presterende Klasse 1-spoorwegen van de afgelopen drie jaar op basis van omzetgroei. "
  • Het in Calgary gevestigde bedrijf betaalt $ 275 per aandeel, waarvan $ 90 in contanten en de rest met zijn aandelen. Om de deal te betalen, zal CP 44,5 miljoen nieuwe aandelen uitgeven en 8,6 miljard dollar aan schulden ophalen.
  • Het voorstel van CP vertegenwoordigt een premie van 23 procent op de slotkoers van Kansas City Southern van $ 224 eind vorige week. De deal waardeert het eigen vermogen op $ 24,9 miljard vóór de opname van schulden.
  • De twee bedrijven hebben de Surface Transportation Board, de Amerikaanse regulator voor het goederenvervoer per spoor die de combinatie moet goedkeuren, op de hoogte gebracht van de deal op zaterdag, zeiden mensen met directe kennis van de zaak.
  • Investeerders waren bezorgd dat elke verdere consolidatie in de problemen zou komen met de STB. Zoals het er nu uitziet, zijn er twee concurrerende grote operators in Canada (CP en Canadian National), CSX en Norfolk Southern in het oosten van de VS en Union Pacific en BNSF in het westen. Kansas City Southern , de kleinste klasse 1, is de enige operator die zich richt op noord-zuidoperaties.
  • De prestaties van Kansas City Southern zijn nauw verbonden met de handel tussen de VS, Canada en Mexico, met zijn belangrijkste routes die de twee buurlanden van de VS met elkaar verbinden. Het heeft ook uitgebreide activiteiten in Mexico en bezit een belang van 50 procent in de Panama Canal Railway Company.
  • De spoorwegsector werd in de vroege fase van de pandemie hard getroffen door beperkingen die door de Amerikaanse overheid werden opgelegd om de verspreiding van het coronavirus in te dammen.

    Over 2021 komt de omzet van het bedrijf uit Calgary volgens de analisten uit op 8.34 miljard dollar. Dit is beperkt meer dan de omzet over 2020 toen het concern 7.71 miljard dollar verdiende.

    Historische omzetten en resultaten Canadian Pacific Railway in beeld plus taxaties 2020

    financiële analyse

    De analisten rekenen voor 2021 op een nettowinst van 2.7 miljard dollar. Gezien de laatste analistenconsensus heeft het bedrijf dit jaar een winst per aandeel van 20.34 dollar. De koerswinstverhouding bedraagt hierdoor 17.37.

    De consensus van het dividend ligt op 3.99 dollar per aandeel. Canadian Pacific Railway 's dividendrendement bedraagt dus momenteel 1.13 procent. Het doorsnee dividendrendement van de transport- & logistiekbedrijven ligt op een summiere 1.39 procent.

    Op basis van het huidige aantal uitstaande aandelen bedraagt de beurswaarde van het bedrijf 48.39 miljard dollar. Het aandeel bewoog de voorbije 12 maanden vrij volatiel. Gemeten vanaf maart vorig jaar staat het aandeel maar liefst 62 procent in het groen. Het aandeel koerste het laatste jaar tussen de 205 en de 386 dollar.

    Historische koersen Canadian Pacific Railway

    financiële analyse canadianpacificrailway

    Klikt u hier voor dividend aandeel Canadian Pacific Railway. Het aandeel sloot donderdag op 353.21 dollar.

    Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
    nieuws@analist.nl

    Copyright analist.nl B.V.
    All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.