Terwijl een significant deel van de beleggers zich zorgen maakt over een mogelijke AI-bubbel, stellen bestuurders van de grootste technologiebedrijven met steeds meer zekerheid dat de wereld aan het begin staat van een nieuwe industriële revolutie. Wat zien zij dat veel mensen niet zien? De toepassing van allerlei soorten robots, die de productiviteit aanmerkelijk gaan verhogen. De ontwikkeling gaat sneller dan veel mensen denken. Het is daarom hoog tijd dat beleggers hun blik verbreden, omdat 2026 zomaar eens het jaar van de robot kan worden.
Industriële robots zijn allesbehalve nieuw. In 2025 zijn er al meer dan vier miljoen fabrieksrobots actief. Aansprekende voorbeelden zijn geavanceerde autofabrieken, waaronder die van Tesla, waar robots bijna al het werk aan de lopende band hebben overgenomen. In 2019 opende Albert Heijn in Zaandam al een bijna volledig gerobotiseerd distributiecentrum, ter vervanging van handmatige sortering door 120 medewerkers. Voor de inrichting werd vertrouwd op de machines van het Veghelse Vanderlande (sinds 2017 onderdeel van Toyota), dat ook nauw betrokken is bij de automatisering van de bagageafhandeling op Schiphol. In een tijd waarin personeel lastig te vinden is, zijn deze bedrijven bij uitstek blij met de robotontwikkeling.
Het succes smaakt naar meer. Werken de huidige robots vaak nog binnen de vier muren van een fabriek of een hal, de volgende toepassingen liggen in het verlengde daarvan. Bezorgdrones waren in eerste instantie nog bemand, maar vliegen nu al autonoom. Auto’s volgen dat voorbeeld. Vorige week werd bekend dat de robotaxi’s van Waymo, onderdeel van Alphabet , al 10% van alle deeltaxiritten in San Francisco voor hun rekening nemen. Op het internationale vliegveld van Hong Kong kan de bestuurder van een auto met software van Huawei voor de parkeergarage uitstappen en zijn voertuig met een app naar een open parkeerplaats sturen. Drie weken geleden werd de naam van Amazon ’s satellietproject omgedoopt tot Amazon LEO, waarmee distributie door de low-earth orbit (de ruimte tussen 160 en 2000 kilometer vanaf de aarde) een symbolische stap dichter bij de realiteit is gekomen.
Voor degenen die bekend zijn met deze innovaties is de ontwikkeling van humanoids, een menselijke robot, minder moeilijk voor te stellen. Visionairs als Elon Musk van Tesla en He Xiaoping van het Chinese Xpeng raken er niet over uitgepraat en presenteren regelmatig nieuwe prototypes. Daar wordt nu nog regelmatig om gelachen, maar dat was ook zo bij de eerste elektrische auto’s. Musk denkt dat in de toekomst 80% van de omzet van Tesla gaat komen van zijn humanoid Optimus. NVIDIA-topman Jensen Huang denkt op zijn beurt dat een grootschalige toepassing van humanoids minder dan vijf jaar gaat duren. Daarom is het zaak voor beleggers om zich nu te verdiepen in het thema, want de aandelenbeurs loopt altijd vooruit op de reële economie.
Wie in gedachten meegaat met de hele robotontwikkeling beseft dat de implicaties groot zijn. Voor repeterende, handmatige taken als vakkenvullen zijn straks mogelijk geen arbeidskrachten meer nodig. Alle apparaten die aangesloten worden op het internet zijn te hacken, dus cyberbeveiliging wordt nog belangrijker. Nieuwe fabrieken kunnen waarschijnlijk het beste vanaf de grond af aan opnieuw worden opgebouwd. Na fabrieken volgen steden, in de vorm van smart cities. Het Franse bedrijf Schneider Electric heeft daar al een hele blauwdruk voor klaarliggen. Technische opleidingen zoals industrieel ontwerpen, elektrotechniek en civiele techniek hebben veel meer studenten nodig. Elektrificatie vraagt om meer energie en waarschijnlijk een nog veel grotere netwerkcapaciteit dan nu al wordt gedacht.
Zo beschouwd staan we door de mogelijkheden die robots bieden inderdaad aan de vooravond van een nieuwe industriële revolutie en lijken de techbazen gelijk te krijgen. Wie had het nog over een AI-bubbel
Geschreven door eToro-marktanalist Jean-Paul van Oudheusden