Natuurramp Japan nog niet ingeprijsd in autosector

De Franse zakenbank Exane BNP Paribas heeft deze week de Europese autosector aan een onderzoek onderworpen. Volgens de analisten zijn de risico’s van de onderbreking bij Japanse autofabrikanten vanwege de recente natuurrampen daar nog niet ingeprijsd. Binnen de sector is Volkswagen het favoriete aandeel van analisten.

Door onze redactie

Risico’s nog niet ingeprijsd
De analisten van Exane BNP Paribas stellen dat de risico’s voor een onderbreking van de levering van onderdelen naar aanleiding van de natuurramp in Japan nog lang niet zijn verdwenen. Momenteel lijden echter vooral de Japanse autofabrikanten onder de gevolgen van de aardbeving. Amerikaanse en Europese fabrikanten zullen pas de gevolgen ondervinden wanneer de voorraden opraken en deze niet langer worden aangevuld, zo stellen de analisten.

Waar de Duitse autofabrikanten dankzij hun sterke kasreserves minder hinder zullen ondervinden van de ontstane situatie, ziet de situatie er voor Fiat en Renault volgens de analsiten anders uit. Voorlopig hanteren zij voor Renault een ‘outperform-advies’ met een koersdoel van 61 euro, terwijl voor Fiat een ‘underperform-advies’ uitstaat met een koersdoel van 6,20 euro.

Ook voor BMW hebben de analisten van Exane BNP Paribas een ‘underperform-advies’ uitstaan, terwijl het koersdoel 56 euro bedraagt. Dit is opvallend aangezien de analisten Duitse autofabrikanten algemeen opmerkten als bedrijven met een sterke kaspositie.

Verder hebben de analisten de volgende adviezen uitstaan:

  • Peugeot ; ‘outperform-advies’ met een koersdoel van 41 euro
  • Volkswagen; ‘outperform-advies’ met een koersdoel van 160 euro
  • Daimler ; ‘neutral-advies’ met een koersdoel van 56 euro

    Recordcijfers verwacht
    De meeste autofabrikanten presenteerden recent nog goede resultaten over 2010, terwijl de autoverkopen over de eerste drie maanden van 2011 een positieve trend lieten zien. Op basis van deze cijfers hebben ondermeer Daimler en BMW de verwachting uitgesproken ook dit jaar weer recordcijfers te zullen realiseren.

    De Japanse problemen zijn uiteraard een zorg voor de fabrikanten, maar wat betreft hun verkoopcijfers zijn zij niet afhankelijk van het land. Vooral in China is er de afgelopen periode sprake geweest van een exponentiële groei. Daimler wist bijvoorbeeld in China in het afgelopen kwartaal een groei van 78,8% te bewerkstelligen en verkocht daardoor 42.990 auto’s. Wereldwijd zag het concern een stijging van de autoverkopen van 12,7% tot 280.552 auto’s. Verwacht mag dus worden dat autofabrikanten de komende periode vooral hun peilen zullen richten op China, voor zover zij dit al niet deden.

    Sectorfavoriet
    Binnen de sector geldt op basis van consensus Volkswagen als favoriete aandeel van de analisten. Momenteel staan er 27 koop- en 6 houdadviezen uit, terwijl slechts 1 analist een verkoopadvies heeft uitstaan. Hierdoor is de consensus bijzonder positief te noemen. Opvallend is dat voor de andere Duitse autofabrikanten Daimler en BMW ook zeer veel koopadviezen zijn afgegeven. Voor Daimler zijn dat er 29 en voor BMW 28. Omdat er voor Daimler echter daarnaast ook 8 houd- en 3 verkoopadviezen uitstaan en dit voor BMW 9 houd- en 5 verkoopadviezen zijn hebben deze aandelen een iets minder positieve consensus dan Volkswagen.