Fietsfabrikant heeft wind mee

De Accell Group, de marktleider in Europa op de fietsenmarkt, heeft de wind mee. Dat blijkt uit het halfjaarbericht van de onderneming die in ons land als bekendste merken Batavus, Koga en Sparta voert. De onderneming, die ook doet in fitnessapparaten, is ervan overtuigd dat er in de komende jaren meer zal worden gefietst en bewogen.

''Veel nationale en regionale overheden stimuleren op dit moment het gebruik van de fiets als alternatief vervoermiddel.'' Bovendien denkt Accell Group dat de verkoop van elektrische fietsen zal blijven groeien.

Accell Group meldt een stijging van de omzet in de eerste helft van dit jaar van 3 procent naar 342 miljoen euro. Dat ging gepaard met een stijging van de nettowinst met 9 procent tot 24,1 miljoen.

Wel speelde het weer de onderneming parten. De lange winter en slecht weer in de maand mei, die voor het seizoen van de fietsverkoop belangrijk is, drukten de verkoop van vooral de traditionele fietsen. De verkoop van onderdelen en fitnessapparatuur steeg wel.

In de eerste helft van dit jaar werden 580.000 fietsen verkocht. Dat aantal en de gemiddelde verkoopprijs bleven stabiel, aldus het halfjaarbericht. De omzet van fietsonderdelen en accessoires steeg met 11 procent naar 64 miljoen euro.

Accell Group is in de groeiende markt op het overnamepad: ''In de rest van het jaar zullen we actief blijven kijken naar acquisitiemogelijkheden.''

In de eerste helft van dit jaar werd 141 miljoen van de omzet gehaald in Nederland. Ook Duitsland en Frankrijk zijn belangrijke markten voor de Accell Group.

ANP