Verdeeldheid over MAN

De Duitse vrachtwagenfabrikant MAN AG maakte begin deze week bekend dat het zich vorig jaar heeft weten te herstellen van de economische crisis. Voor het komende jaar zal de prioriteit liggen op het uitbreiden van de samenwerking met Scania. Analisten hebben wisselend gereageerd op de resultaten, maar de consensus is nog altijd zeer positief.

Door onze redactie

Terug op oude niveau
Afgelopen maandag maakte MAN AG bekend dat het over het afgelopen jaar een nettowinst heeft gerealiseerd van 722 miljoen euro. In 2009 leed het concern nog een nettoverlies van 258 miljoen euro. De omzet steeg over 2010 van 12 miljard euro naar 14,7 miljard euro.

MAN AG hoopt verder dat het snel een punt kan zetten achter het conflict met IPIC, de koper van de voormalige MAN AG -dochter Ferrostaal. Er is een juridische strijd ontstaan doordat de koper in een corruptieschandaal verwikkeld is geraakt. Verder zal de focus dit jaar liggen op verdere uitbreiding van de samenwerking met de Zweedse truckfabrikant Scania.

Conservatieve vooruitzichten
Analist Alasdair Leslie van Unicredit Research stelt in zijn onderzoeksrapport dat de vooruitzichten die voor 2011 zijn afgegeven door MAN AG voor de vrachtwachten- alsook de scheepvaartdivisie conservatief zijn. Ondertussen heeft de geplande fusie met de Zweedse vrachtwagenproducent Scania de hoogste prioriteit voor de onderneming, aldus de analist. Hij heeft voor MAN AG een ‘buy-advies’ uitstaan met een koersdoel van 115 euro.

Koersdoel verhoogd
Commerzbank heeft zijn koersdoel voor MAN AG opwaarts bijgesteld met 6 euro tot 86 euro, waarbij het advies is blijven staan op ‘hold’. Analist Sacha Gommel stelt dat het voorgestelde dividend alsook de vooruitzichten voor 2011 hem positief hebben verrast. Mede daarom heeft Gommel zijn verwachtingen voor 2011 en 2012 naar boven toe bijgesteld. De jaarresultaten van het bedrijf waren wel enigszins onder de verwachtingen van de analist. Daarnaast biedt het aandeel op het huidige koersniveau slechts een beperkt opwaarts potentieel, waardoor een neutraal advies volgens de analist gerechtvaardigd is.

Koersdoel verlaagd
Analist Sven Diermeier van Independent Research heeft juist zijn koersdoel voor MAN AG verlaagd van 110 euro naar 97 euro. Volgens hem tonen de resultaten over 2010 aan dat er sprake is geweest van een sterke ontwikkeling van de commerciële voertuigen divisie, waarbij de winst en omzet aanzienlijk toenamen. Daarnaast vindt de analist de vooruitzichten voor 2011 positief, waarbij hij wijst op de voortzetting van de positieve omzetontwikkeling in de komende maanden. Het feit dat IPIC nog steeds geen overeenkomst heeft getekend met zijn voormalige dochteronderneming Ferrostaal vindt Diermeier echter een negatief gegeven. Daarom is het koersdoel neerwaarts bijgesteld, ook omdat er geen overnamepremie meer aanwezig is. Het advies voor MAN AG blijft staan op ‘kaufen’.

Consensus
Voor het aandeel staan momenteel 21 koop- en 12 houdadviezen uit. Doordat geen van de analisten een verkoopadvies heeft uitstaan is de consensus zeer positief te noemen. Vanwege de zeer wisselende reacties van analisten op de resultaten van MAN AG kan er niet gesproken worden van een eenduidig sentiment.

Door de koesdoelwijzigingen van Commerzbank en Independent Research bedraagt het gemiddeld koersdoel 97,30 euro, wat een verwacht rendement oplevert van 20%. Dit is een aanzienlijke premie ten opzichte van de huidige koers, wat mede is veroorzaakt door de recente daling. Analisten verwachten dat de koers in de komende maanden weer zal terugkeren naar het niveau dat het aandeel begin dit jaar aantikte en stellen daarmee dat de koersdaling overdreven is geweest.